روی آوردن به موسیقیکفران نعمت است
قال الامام الصّادق (علیه السّلام): مَنْ اَنْعم الله علیه بِنعمهٍ فَجاءَ عند تلک النّعمه بِمِزمارٍ فقد کَفَرَها.
کسی که خداوند به او نعمتی عطا فرماید و با وجود آن نعمت به نی و ساز و آواز روی آورد، کفران نعمت کرده است.
<<وسائل الشیعه، ج ۱۲، ص ۲۳۳>>
روی آوردن به موسیقیکفران نعمت است
قال الامام الصّادق (علیه السّلام): مَنْ اَنْعم الله علیه بِنعمهٍ فَجاءَ عند تلک النّعمه بِمِزمارٍ فقد کَفَرَها.
کسی که خداوند به او نعمتی عطا فرماید و با وجود آن نعمت به نی و ساز و آواز روی آورد، کفران نعمت کرده است.
<<وسائل الشیعه، ج ۱۲، ص ۲۳۳>>
زن آوازه خوان ملعون است!
قال الامام الصّادق (علیه السّلام): اَلمُغَنّیهُ ملعونهٌ، ملعونٌ مَن أکَل َ مِن کَسبِها.
زن آوازه خوان ملعون است و کسی که از درآمد آوازه خوانی او بخورد (روزی خود را بگذراند) نیز ملعون است.
<<الاستبصار، ج ۳، ص ۶۱>>
قال الامام الصّادق (علیه السّلام): اَلمُغَنّیهُ ملعونهٌ و مَن آواها و أکَلَ کسب ها ملعونٌ.
زن آوازه خوان ملعون است و کسی که او را جای دهد و از درآمد آوازه خوانی او بخورد (روزی خود را بگذراند) نیز ملعون است.
<<بحار الانوار، ج ۷۹، ص ۲۱۱>>
موسیقی بهشتی!
قال ابوالحسن (علیه السّلام): مَن نزَّهَ نفسَه عن الغناء فاِنَّ فی الجنهِ شجرهً یأمرُ اللهُ عزّوجلّ الریاحَ اَنْ تحرّک ها فَیسمعُ لها صوتاً ام یَسمعْ بمثله و مَن لم یتنزَّه عنه لم یَسمعْه.
کسی که خود را از غناء و ساز و آواز، پاکیزه و دور نگه دارد در عوض آن در بهشت درختی است که خداوند به باد فرمان می دهد که آن درخت را به حرکت درآورد و از آن درخت صدایی دل نواز به گوش می رسد که هرگز مانند آن را نشنیده است، اما کسی که در دنیا خود را از غناء، پاکیزه و دور نگه ندارد آن صدا را نمی شنود.
<<جامع الاحادیث الشیعه، ج ۱۷، ص ۲۰۷>>
آلات موسیقی چه می گویند؟
سَمِعَ امیرالمؤمنین (علیه السّلام) رجلاً یَطربُ بالطَنبور فمنعه و کَسَرَ طنبورَه . فقال: اِنّه یقول: سَتَندِم سَتَندِم اَیا صاحبی سَتَدخُل جهنَّم اَیا ضاربی.
امیرالمؤمنین امام علی (علیه السّلام) شنید مردی طنبور می نوازد، وی را از این کار منع کرد و طنبورش را شکست و از وی خواست که توبه کند او هم توبه کرد، سپس به او فرمود: آیا می دانی هنگامی که طنبور نواخته می شود چه می گوید؟ عرض کرد جانشین رسول خدا (صلی الله علیه و آله): داناتر است. حضرت فرمود: می گوید: بزودی پشیمان می شوی، به زودی پشیمان می شوی ای صاحب من! به زودی داخل جهنم می گردی ای نوازنده من!
<<مستدرک الوسائل، ج ۱۳، ص ۲۲۰>>
ترجمه دیگری از حدیث فوق:
گفتگوی آلت موسیقی با نوازنده خودش!
وَ نَقَلَ: أَنَّهُ سَمِعَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ ع رَجُلًا یُطْرِبُ بِالطُّنْبُورِ فَمَنَعَهُ وَ کَسَرَ طُنْبُورَهُ ثُمَّ اسْتَتَابَهُ فَتَابَ ثُمَّ قَالَ أَ تَعْرِفُ مَا یَقُولُ الطُّنْبُورُ حِینَ یُضْرَبُ قَالَ وَصِیُّ رَسُولِ اللَّهِ ص أَعْلَمُ فَقَالَ إِنَّهُ یَقُولُ سَتَنْدَمُ سَتَنْدَمُ أَیَا صَاحِبِی سَتَدْخُلُ جَهَنَّمَ أَیَا ضَارِبِی.
نقل شده: امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) دید مردی <<طنبور>> (که یک نوع آلت موسیقی سنتی شبیه تار که دارای دسته دراز و کاسه کوچک است و در مجلس zwj; لهو و عیاشی زده می شود) می زد، علی (علیه السلام) او را از این کار بازداشت و حتی طنبور او را گرفت و شکست، سپس او را توبه داد و او توبه کرد.
آنگاه علی (علیه السلام) به او فرمود: آیا می دانی طنبور وقت به صدا درآوردنش چه می گوید؟
او گفت: <<وصی رسول خدا (صلی الله علیه و آله) داناتر است>>.
علی (علیه السلام) فرمود: طنبور هنگام زدنش در صدای مخصوصش zwj; می گوید:
سَتَنْدَمُ سَتَنْدَمُ أَیَا صَاحِبِی سَتَدْخُلُ جَهَنَّمَ أَیَا ضَارِبِی.
<<بزودی پشیمان می شوی، به زودی پشیمان می شوی ای صاحب من و به زودی داخل دوزخ می گردی ای زننده تار من>>.
<<مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل؛ ج ۱۳؛ ص ۲۲۰، المخازن، ج ۱، ص ۳۲۱ (داستان های صاحبدلان) ج ۲، ص ۳۳.>>
لینک کوتاه مطلب : https://nidamat.com/?p=103
صوت/زندگی پیامبر اکرم (ص) در دوران کودکی در بیانات رهبر انقلاب
فرقهای که بی سروصدا در کشور قدرت میگیرد
تحدیر(تندخوانی) قرآن باصدای استاد معتز آقایی
نظر مراجع عظام تقلید در مورد موسیقی
صوت| سخنرانی دهه اول محرم حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان
علیه ,السّلام ,کسی ,قال ,السلام ,موسیقی ,علیه السّلام ,کسی که ,ملعون است ,علی علیه ,به او ,صَاحِبِی سَتَدْخُلُ جَهَنَّمَ ,سَتَدْخُلُ جَهَنَّمَ أَیَا ,جَهَنَّمَ أَیَا ضَارِبِی ,أَیَا صَاحِبِی سَتَدْخُلُ